Tijdens een pandemie, zoals nu veroorzaakt door het coronavirus, gaat het internationaal rouwvervoer door – onder steeds veranderende omstandigheden.
Het overbrengen van de overledene van het buitenland naar het thuisland kost tijdens de pandemie meer tijd en moeite dan normaal gesproken. Over de hele linie is er sprake van meer papierwerk en vertraging.
Het team werkt aan de hand van strenge voorzorgsmaatregelen en coronarestricties. Zodat de overledene naar de nabestaanden gebracht kan worden voor een uitvaart in het thuisland.
“Juist nu komt het aan op ervaring”, zegt Dirk van Vuure, directeur bij Van der Heden Internationaal Rouwvervoer. “Het coronavirus en de lockdowns in verschillende landen spelen een grote rol in ons dagelijks werk.”
Het overbrengen van de overledene van het buitenland naar het thuisland kost tijdens de pandemie meer tijd en moeite dan normaal gesproken het geval is.
In Europa
Binnen Europa rijden de Van der Heden rouwchauffeurs met gekoelde auto’s om de overledenen naar hun thuisland en familie te brengen. Binnen Europa is er regelmatig oponthoud, door controles op het vervoer binnen landen en aan de grenzen. Maar ook door controle van de registratie van coronatesten die nodig zijn voor de rouwchauffeurs.|
“Soms zijn de grenzen zelfs dicht voor overledenen en de procedures bij grenzen worden regelmatig veranderd. Dan is het aan ons om aan nieuwe documentvereisten te voldoen en met de juiste oplossingen te komen”, zegt Dirk.
Wereldwijd
Voor buiten Europa is het internationaal rouwvervoer afhankelijk van de vliegtuigmaatschappijen. Van der Heden, Erkend Luchtvrachtagent, heeft op dit gebied ook alle expertise in huis. Dirk: “Sinds de uitbraak van het virus is het overbrengen van de overledene per vliegtuig een stuk complexer geworden. Verbindingen worden niet of veel minder onderhouden en daarnaast zien we ook dat voor sommige zaken meer betaald moet worden.” De vliegtickets zijn schaars en de voorzorgsmaatregelen en coronarestricties zijn terecht flink uitgebreid.
Dirk: “Gelukkig slagen we er altijd in om onze opdracht uit te voeren. Zodat de overledene toch bij de nabestaanden gebracht kan worden voor een persoonlijk afscheid. Wij vinden het heel vervelend dat sommige zaken veel langer duren en proberen er alles aan te doen om zo goed mogelijk aan de wensen van de familie tegemoet te komen.”
“Ik ben trots op ons team, we staan dag en nacht paraat voor de families. Op het geduld en het werk van onze rouwchauffeurs die kris kras door Europa rijden. En op de collega’s die op kantoor en vanuit huis alle coördinatie en dossiers oppakken.”
Neem voor meer informatie over internationaal rouwvervoer CONTACT met ons op.